Assalamualaikum.. Entri hari ni nak citer pasal loghat Lenga yang sememangnya unik sgt... Ini adalah catatan yang ditulis oleh Amirull Salihing (Selipar Hijau/Jelajah Johor )
 
MUAR: Daerah ini yang terkenal dengan sifat keasingannya di Johor, mempunyai kelainan loghat terutama dari segi istilah dan sebutan dalam perbualan antara penduduk, khususnya melibatkan masyarakat di Pagoh, Lenga dan Bukit Kepong.

Dalam perbualan yang seakan bernada dan dalam lenggok berbeza, banyak istilah yang tersendiri dan jarang atau tidak pernah didengar. Namun ia adalah mirip kepada bahasa Melayu lama.


Antara istilah 'pelik' ialah apabila mereka membahasakan diri dengan sebutan endek yang bermaksud saya, ;ngkape bermaksud awak dan ngape bermakna kami.

Kalau ditanya sesuatu yang tidak pasti, mereka akan menjawab "ia melak" yang bermaksud mungkin atau agaknya. Begitu juga kalau mereka menyatakan sesuatu yang tidak pasti sebagai contoh "Endek nak pergi mengail, melak dapat ikan baung".

Begitulah loghat di Pagoh, Lenga dan Bukit Kepong yang kedudukannya di hulu sungai Muar, sekalki gus pernah menjadi laluan utama di zaman kesultanan Melaka untuk ke Pahang. Malah, ia dikatakan laluan Hang Tuah ketika membawa Tun Teja pulang ke Melaka.


Dipetik dari blog Khabar Orang Johor..  

Sesungguhnya aku bangga dengan loghat org Lenga, memula hubby masuk dlm famili aku, dia mcm pelik gak dgn bahasa yg digunakan.. sama la mcm aku masuk dlm famili dia.. loghat utara.. uishhh.. tp alhmdulillah, lame2 kami blh faham bahasa yg digunakan... samada aku dikalangan famili hubby n hubby di kalangan famili ku... 


Penah mase kenduri, hubby aku mintak 'talam' pastu ade plak makcik yg main2kn dia kata kuih talam takde.. padahal hubby maksudkan 'dulang'.. skrg kalo blk lenga dia akan mintak 'dulang'.. hehehe...


Ok.. nnt aku nak surf kamus lenga.. pastu aku akan publish...